Víte, jak vybrat to pravé (elektro)kolo?

Vybíráme (elektro)kolo?

S nastupujícím jarem je možnost šlápnout do pedálů na novém kole lákavá. Pokud vybíráte nové kolo, ať už klasiku či elektrokolo, možná se vám zatočí hlava při snaze se zorientovat v nabídce prodejců. Při výběru kola pro dospělého jsou značné rozdíly v konstrukci modelů pro pány a dámy.

Zjednodušeně, dámská kola mívají snížený rám, který je zároveň kratší. Dámská kola mívají měkčí pružiny ve vidlicích i kratší, širší a zároveň měkčí sedlo. Bývají vybaveny jinak tvarovanými řídítky, u kterých mohou ženy snadno a jednoduše ovládat brzdy. Většina výrobců se snaží přizpůsobovat své modely odlišným tělesným konstrukcím žen a mužů.

Pokud vybíráte dětské kolo, výběr je specifický dle věku, tělesné výšky, výšky rozkroku a schopností dítěte.

Jízdní kola se rozlišují dle účelu jejich užití. Při výběru vás tak mohou potkat označení jako horská, krosová, silniční nebo městská kola. Zcela samostatnou kategorii otevírají elektrokola. Výběr kola se odvíjí i od rozhodnutí, jak často kolo budete používat. Velikost kola, výška jeho rámu či průměr kol se odvíjí také od terénu, ve kterém chcete jezdit. Výběr závisí i na vaší výšce a samozřejmě na vašich preferencích, co od kola očekáváte a požadujete.

A aby toho nebylo málo, zásadní je taktéž správná cyklo výbava v podobě kvalitního oblečení i cyklo doplňků - helmy, chrániče nebo batohy.

Pro zjednodušení jsme pro vás připravili stručný přehled.

Horské kolo – nese označení MTB (mountain bike = horské kolo), pro všechny, kteří plánují výlety v terénu a na lesních cestách. Má kratší a robustní rám. Pneumatiky jsou širší pro zdolávání všech nerovností. Horská kola mají vysoce odolnou konstrukci a jsou velmi stabilní. Jsou jednoznačnou volbou pro dobrodružnou jízdu v terénu. Jízda na nich je ovšem náročnější a kolo je také, vzhledem ke své povaze určení, váhově těžší.

Silniční kolo – má vynikající vlastnosti na asfaltovém či betonovém povrchu. Má hladké úzké pláště a maximálně odlehčený rám. Obojí je pro dosažení co nejvyšší rychlosti při co nejmenší vynaložení energie. Silniční kolo je velmi rychlé. Naopak pro jízdu terénem není vhodné, nemá odpružení, které by tlumilo nárazy.

Městské kolo – městská kola mívají snížený rám pro pohodlnější nasedání i sesedání. Nemají tak silný rám jako horská kola, ale vydrží i méně šetrní zacházení. Mají skvělý poměr váhy a odolnosti konstrukce. Nehodí se však na dlouhé výlety, ani do terénu.

Trekové a krosové kolo – tyhle modely můžete vzít jak do terénu, tak na cyklostezky. Jsou vhodné do středně náročného terénu i na hladké silnice, díky užším kolům s velkým průměrem. Od městských kol se liší méně vzpřímeným posedem i sportovnější geometrií. Treková a krosová kola jsou zkrátka univerzálním modelem.

BMX – speciální kolo pro milovníky sportovních disciplín. Skvěle se hodí i do vnitřních prostor či uzavřené okruhy se sportovním povrchem. Má odolnou konstrukci, vysokou stabilitu a skvělou ovladatelnost. Je to specifické kolo na akrobatické kousky, triky a zátěžové disciplíny. Většinou nemá převody ani odpružení. Na výlety toto kolo není.

Skládací kolo – je vhodné, pokud část cesty, například do práce, jedete MHD. Skládací kolo v mžiku proměníte na příruční zavazadlo. Jeho benefitem je skladnost, naopak není příliš stabilní a nehodí se delší cesty.

Elektrokolo – je velmi vhodné pro méně zdatné cyklisty. Často motivuje k pohybu i ty, kteří by na běžné kolo nesedli.

Jak vybrat správnou velikost kola?

Vybrali jste si účel, ke kterému chcete své nové jízdní kolo používat. Už víte, zda hledáte kolo do hor nebo spíše na krátké pojížďky do města. Ať už hledáte jakýkoliv model, určitě na vás vykoukne parametr o velikosti kola.

Nesprávný výběr velikosti rámu a nevhodné nastavení posedu mohou výrazně zhoršit váš celkový jízdní komfort. Kolo si kupujete pro transport i radost z jízdy, ne aby vás bolely záda, klouby či jiné části těla.

Zatímco u dětských kol rozhoduje výška dítěte, resp. výška jeho rozkroku, u jízdních kol pro dospělé se rozlišuje pouze několik velikostí. U krosových či trekingových kol je to celkem jednoduché, jelikož všechna mají velikost 28". Horská kola bývají v několika rozměrech - 26", 27,5" a 29". Za to městská kola se dělají ve dvou verzích, 26" a 28". U dětských kol pak rozhoduje především výška dítěte.

Větší kola se díky svému většímu průměru lépe valí přes kameny a kořeny. Ujedou na jedno šlápnutí větší vzdálenost a budete tak rychlejší. Jsou více stabilní, větší stopa kola znamená i lepší přilnavost. Větší objem plášťů vám poskytne větší pohodlí. Naopak menší kola znamenají nižší váhu. Jsou lépe manévrovatelné, lépe se vám bude rozjíždět. Jízda na kole s menšími koly je hravější, živější a bude vás více bavit.

Materiály rámu

Ocelové rámy mají tu výhodou, že jsou pružné a zároveň vás potěší cenou. Na druhou stranu ale i více váží. Hliníkový rám je skvělý pro svou nízkou hmotnost. Samozřejmě se zde ale projevuje vyšší cena než například oproti oceli. Závodní kola bývají vyrobena z karbonu. Ten je vysoce pevný a má ultra nízkou hmotnost. Zároveň je ale nejdražší z dostupných variant rámů. Výrobci mnohdy na výrobu rámů kol používají slitiny z jmenovaných materiálů.

Velikost rámu

Udává vzdálenost mezi středovou osobou a koncem sedlové trubky. Uvádí se v palcích. Velikost rámu je rozhodující pro pohodlný sed jezdce i komfortní držení řídítek. Všeobecným doporučením je, orientovat se podle délky dolních končetin. Velikost rámu se volí tak, že si cyklista stoupne na kolo obkročmo. Horní vodorovnou rámovou trubku by měl mít asi 5 cm od rozkroku. Zajímavostí je, že velikosti rámů jízdních kol se udávají nejčastěji v tzv. T-shirt velikostech. Což znamená, že údaj o velikosti rámu pro jednodušší orientaci koresponduje s konfekční velikostí oblečení.

Nezbytné komponenty

Nezbytnými komponenty jízdního kola myslíme části, jako brzdy, převody, pedály, sedlo atd. Nejvýhodnější kombinací bývají kompletní sady od jednoho výrobce, které jsou přizpůsobeny přímo danému kolu. Čím kvalitnější materiály jsou v sadě použity, tím vyšší je jejich spolehlivost, možnost seřízení, životnost, ale i cena.

Brzdy

Hlavní bezpečností prvek jsou brzdy. Můžete si vybrat z několika druhů. Klasické čelisťové brzdy jsou gumová lanka, která jsou pomocí lanka tlačena na ráfek kola. Jejich nevýhodou je, že se snižuje jejich brzdný účinek, pokud jedete za mokra. Kotoučové brzdy jsou dvojího typu, mechanické a hydraulické. Mechanické kotoučové brzdy využívají tlaku brzdových destiček na kotouč, který je upevněný ve středu kola. Jejich výhodou je vysoká brzdná účinnost.

Nevýhodou je horší citlivost brzdné síly, může se stát, že zabrzdíte prudčeji, než jste zamýšleli, a náchylnost k poškození. Nároční cyklisté volí hydraulické kotoučové brzdy, které používají tlaku brzdové kapaliny. Jsou vysoce účinné a zároveň mají citlivé ovládají. Jejich nevýhodou je vyšší cena, riziko únik kapaliny, složitější servis a náchylnost k poškození.

Posledním brzdným systémem je tzv. torpédo, což je brzda, která reaguje na pohyb pedálů vzad. Klasicky bývá osazována do dětských kol. Její nevýhodou je nepříliš velká účinnost. Výhodou je, že se o tento typ brzdy vlastně není třeba vůbec starat, je odolná vůči blátu i vodě i nešetrnému zacházení.

Vidlice

Co se týká výběru odpružené přední vidlice, trh nabízí široké spektrum pružinových vidlic od těch bez možnosti uzamykání až po lehké duralové, titanové nebo kompozitní se vzduchovou pružinou. Můžete si zvolit také pružiny s možností regulace tlumení, odskoku a také zamykání, kdy se z odpružené vidlice stane neodpružená.

Pedály

Standardní pedály jsou klasické, ploché pedály, které naleznete na většině kol. Jsou vyráběny z plastu a železa a vhodné pro rekreační jezdce na kole.

Pedály s klipsnami a řemínky jsou základním zádržným systémem, kdy vám řemínky a klipsny drží přední a horní část obuvi.

Nášlapné pedály jsou vhodné pro výkonnostně orientované jezdce. Jsou určeny pro speciální obuv, která se našlápne do pedálu a dojde k uzamčení zarážky na spodní straně cyklistické tretry.

Kombinované nášlapné pedály kombinují klasiku s nášlapným systémem. Vhodné řešení pro všechny, kteří chtějí ne vždy obouvat cyklistickou tretru, nebo si nejsou jistí využitím nášlapných pedálů. Kombinovaný nášlapný pedál má z jedné strany klasický systém vhodný na obuv s pevnou podrážkou a z druhé strany nášlapný systém na speciální cyklo obuv.

Sedlo

Sedlo pro městské kolo je měkké a široké. Klade důraz na pohodlí jezdce. Za to sedlo pro silniční kolo je delší, užší a tvrdší. Výrobci počítají s intenzivnější jízdou. Horská kola mají sedla, která mají tlumit nárazy při jízdě v nerovném terénu. Mají robustnější stavu a jsou měkčí.

Sedlo je také důležité správně výškově nastavit. Při sezení musíte dosáhnout patou napnuté nohy na pedály. Při jízdě se pedálu dotýká špička a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. Dbejte na to, aby se vám při jízdě nehoupala pánev zleva doprava. Pánev musí být při jízdě takřka nehybná. Sklon sedla se nastavuje dle potřeby a preference jezdce. Většinou je to však vodorovná poloha.

Výběr elektrokola

Elektrokola jsou kola doopravdy pro všechny. Volba elektrokola mnohým otevřela nové možnosti pohybu. Možná i vy přemýšlíte o výběru elektrokola jako vhodné variantě ke sportovní aktivitě.

Elektrokolo je i vhodným dopravním prostředkem do cíle, který potřebujete. Pokud se díváte na elektrokola, doporučujeme se nezaměřovat pouze na cenu. Mějte na paměti, že elektrokolo nevybíráte na jednu sezónu, ale na dobu mnoha let. Na durhou stranu rozumíme obavám ohledně velkého výdaje. Elektrokolo rozhodně není levnou položkou. Pojďme se tedy společně podívat, co je vše je nutné při výběru elektrokola zohlednit.

Výběr rámu

Pokud se obáváte, aby nasednutí i sesednutí z kola bylo pohodlné i bezpečné, je na místě zvolit takový rám, který umožňuje bezpečný pohyb. Nebojte se, že by varianty s nízkým rámem byly pouze doménou dámských kol. U elektrokol je řada pánských či unisex modelů se sníženým nástupem pro komfortní nasednutí na elektrokolo.

Výběr účelu, kterému má kolo sloužit

I u elektrokol jsou v nabídce modely krosových, horských nebo městských kol. Proto je důležité si ujasnit, zda potřebujete kolo pouze k dopravě v rámci města nebo na delší výlety či terén. Dle účelu, který od kola očekáváte si pak vyberete správný model, aby jízda na elektrokole byla pro vás co nejkomfortnější.

Výběr elektrokola dle dojezdu

Záleží na kapacitě baterie, jízdním stylu jezdce, profilu tratě, váze jezdce i nastavení asistence elektrokola. Je to spousta proměnných. U prodejce se proto ptejte na přesné informace ohledně dojezdu elektrokola. Baterie s tou nejvyšší kapacitou zvládnou i 180 km. 

Výběr elektrokola dle ceny

Zde je důležité zvolit správný poměr mezi cenou, výbavou a využitím elektrokola. Je to velice individuální. Rozhodně vám na tomto místě nechceme doporučovat výběr toho nejdražšího modelu. Pokud si zodpovíte na předcházející otázky, zajisté si ujasníte i cenovou hladinu, v jaké chcete elektrokolo vybírat. Rozumné elektrokolo se dá pořídit nad 40 tisíc korun, velmi slušný výběr, co se týká poměru cena/kvalita naleznete v kategorii okolo 60 tisíc korun.

Na co si dát při výběru elektrokola pozor

  • Zaměřte se i na mechanickou výbavu elektrokola. Což znamená, jak kolo jede bez použití pohonu z baterie. U levných kol se projevuje větší odporová hodnota a šlápnout do pedálů takového kola je poměrně fyzicky náročné. Samozřejmě ne vždy platí, že čím dražší tím lepší. Neřiďte se však pouze údaji o dojezdu a kapacitě baterie, můžete se dostat do situace, kdy elektropohon nebude k dispozici a vy se budete muset spolehnout na svou fyzickou zdatnost.
  • Při výběru elektrokola se zaměřte na důležitá a stěžejní kritéria a zbytečně se nerozptylujte nepodstatnými věcmi. Klasicky to bývá barva a celkový barevný koncept kola. Dále například typ řídítek, sedadla a další výbavy kola. Je důležité si uvědomit, že veškeré doplňky se dají změnit již při objednávce, popřípadě později dle vašich preferencí.

  • Dalším typickým příkladem je nákup elektrokola v akci nebo u nespecializovaného výrobce. Pokud si kupujete kolo v prodejně se sekačkami, nemusíte dostat odpovídající odborné rady k výběru ani pozdější záruční či pozáruční servis, jaký požadujete. Vždy je důležité, jakou úroveň servisních služeb vám dokáže prodejce nabídnout i jakými zkušenostmi v oboru disponuje. Také elektrokola s výrazně výhodnou cenu se vás snaží nalákat k unáhlenému nákupu. Skutečně ušetříte, pokud po čase zjistíte, že se zakoupeným produktem nejste spokojení?

Naše rada na závěr zní, své zvolené kolo si před zakoupením vyzkoušejte testovací jízdou. Tak, abyste si mohli kolo dobře osahat, zda vám vyhovuje posed i jeho jízdní vlastnosti. Bez testovací jízdy se může stát, že koupíte „zajíce v pytli“. Kolo není spotřební produkt, abyste si v případě nespokojenosti koupili jednoduše nový. Je to velký zásah do rozpočtu, tak jej vybírejte a nakupujte s rozmyslem. Pokud vyberete dobře, elektrokolo vám otevře nové možnosti, nabídne mnoho zážitků a nabije vás novým nábojem do života.

S tolik potřebnou výbavou na kolo vás bude jízda na kole bavit o to více. Hodit se mohou praktické brýle na kolo, či na ochranu při jízdě volit helmy na kolo.

Jak pečovat o kolo?

Neméně důležitá je i následná péče - aby vám kolo dlouho vydrželo. 

Zobrazit produkty