Historie a celý příběh značky Vans
Vans, populární kalifornskou značku obuvi a oblečení založil 16. března 1966 Paul Van Doren. Nebyl na to sám, jeho společníci byli bratr, James Van Doren a dva přátelé Gordy Lee a Serge D’Eilia. Van Dorenovu vášeň o boty v něm zažehla jeho matka, která pracovala jako švadlena v místní obuvnické společnosti.
Mladý Paul snil o vlastním podnikání. On, se svým bratrem Jamesem a společníky tehdy založili firmu The Van Doren Rubber Company v kalifornském Anaheimu. Tehdy prodávali designové boty na objednávku, rovnou ze skladu své firmy. V ten den se jim podařilo prodat 12 párů bot. Probíhalo to tak, že ráno přijali objednávku od zákazníka a odpoledne si zákazník přebíral svou objednávku.
Pár tenisek stál 2,49 $. Jejich první slogan zněl „Plátěné boty pro celou rodinu.“ Tento tým čtyř zapálených mužů po čtyřech letech usilovné dřiny vybudoval vyhledávanou značku atletické obuvi v Kalifornii.
Inovativní nápad Vans
Společným znakem jejich bot byl inovativní nápad k vytvoření bot s pevnou gumovou podrážkou. V 70. letech se na západním pobřeží Spojených států rozmohl skateboarding. A ukázalo se, že Vansky jsou velmi vhodné právě na skateboard. Skateboardisti si oblíbili tvar tenisek a rychle se tenisky šířit mezi mladou populací. Syn zakladatele, Steve, se později rozhodl darovat několik párů tenisek mezi známé profesionální skateboardisty (např. Tony Alva, Stacy Peralta). Ti se poté, v roce 1976, podíleli na vzhledu a funkčnosti bot. Tehdy vznikl slavný slogan, který známe doteď: 'Off The Wall'. Počet poboček Vans se v těchto letech zvýšil na 70 v USA a rozšířil se i na mezinárodní trh.
Trendy udávaly i filmové hvězdy, po skateboardistech vlnu zájmu o boty Vans vzbudil v roce 1982 film Zlaté časy na Ridgemont High. V něm Vansky obul hlavní hrdina, Sean Penn. Kdo tehdy neměl na nohách Vans, nebyl in.
Úspěch a bankrot
Firmu poté převzal bratr zakladatele, James. Pod jeho vedením se firma snažila orientovat jak na oblečení, tak na další modely obuvi vhodné pro různé sporty. Tomuto odvětví tehdy vévodily Nike a Adidas, a to firmu Vans v roce 1984 dovedlo až na pokraj bankrotu. Tehdy se do prezidenského křesla vrátil Paul, zakladatel značky a zvolil jasnou strategii. Dělat to, co funguje. A začal se znovu soustředit na kvalitní tenisky.
Další časová linka značky Vans
1994 – Díky velkému zájmu klientů z Evropy se Vans rozhodli rozšířit výrobu i do jiných zemí a přenáší továrnu i za území USA.
1997 – Vans spojila síly s Triple Crown, která se starala komplexně o dění okolo značky. Organizovali populární akce z odvětví skateboardingu, BMX či surfingu. V tomto roce je otevřen první Vans skatepark.
2000, 2001 – firma vévodí žebříčkům ve Forbes jako nejlepší firma mezi malými americkými firmami.
V roce 2000 a 2001 je firma Vans označována v časopise Forbes jako nejlepší mezi malými americkými firmami.
2016 – Firma Vans slaví 50. let výročí vzniku a jejich charakteristické boty jsou stále populární.
2017 – ve spolupráci s Karlem Lagerfeldem uvádí Vans na trh model All Weather MTW.
Nyní – popularita nynějšího návratu módních trendů z 90. let pomáhá Vans se opětovně stát žádanou značkou. Je to díky jejich oldschool designu. Vans nabízí mnoho modelů, barevných verzí. Některé kolekce jsou spojeny se slavnými jmény jako například Steve Caballero nebo trendy, jako např. designy v kolaboraci se Spitfire, The Simpsons nebo Marvel.
Ikonické modely Vans bot
- Vans Authentic – minimalistický jednobarevný model, který se začal vyrábět v roce 1966.
- Vans Era – vylepšený model, lišil se zpevněním v oblasti kotníků i použitím měkké výstelky. Chodidla skateboardistů byla lépe chráněna, a proto si boty našly mnoho příznivců.
- Vans Classic Slip-On – oblíbený nazouvací model bez tkaniček. V prvním originálním vydání model Slip-On zdobila černobílá šachovnice, která se stala jedním z rozpoznávacích znaků značky. Byl to model určený pro milovníky jízdy na kolech BMX. Při uvedení tohoto modelu má rovněž premiéru logo Vans ‚Off The Wall‘.
- Vans Old Skool – aneb další ikona! Zdobí ji charakteristický ozdobný pruh Sidestripe z přírodní kůže na boční straně. Jeho primárním úkolem bylo zvýšení odolnosti těchto bot určených na skateboard. Rychle se rozšířil mezi skateboardisty a jezdci BMX.
- Vans Sk8-Hi – kotníkové Vansky, které byly inovativní v tom, že chránily i kotníky skateboardistů před možnými úrazy. Vans tímto modelem získala zcela nový styl obuvi.
Vize budoucnosti značky Vans
Stejně jako ostatní světové značky, i společnost Vans jde do roku 2030 naproti 100% udržitelnosti. Ve své strategii má řadu proekologických kroků. A tak, jak se stala ikonickou v oblasti obouvání, chce se stát i inspirací pro ostatní společnosti a nás všechny. A to již do roku 2030.
Společnost Vans zpracovala manifest, ve kterém se zavázala k výrobě svých výrobků pouze z obnovitelných zdrojů, ze zodpovědných zdrojů nebo s pomocí recyklace. Materiály, které Vans při výrobě používá, jsou guma, bavlna, kůže, polyester, nylon.
Dalším bodem v manifestu je striktní omezení užívání plastů v obchodech a továrnách, které v současné době již probíhá, např. omezením plastových tašek.
Do roku 2025 chce Vans používat 100 % udržitelně pěstované bavlny a minimálně 50 % recyklovaného polyesteru. Do téhož roku chce tento populární brand ve všech svých prodejnách dosáhnout užívání 100 % obnovitelných zdrojů.
Po sečteních všech cílů uvedených v manifestu by se měl celkový negativní dopad nakládání s materiály firmy Vans snížit o 35 %.
Od slov k činům
Manifest a plány na změnu jsou jedna strana mince. Ve Vans na druhou stranu mince dali akci. Spojili se s předními organizacemi, které bojují o ochranu životního prostředí. Uzavřeli partnerství s PUR Projet či Terra Genesis. Cílem je ochránit životní prostředí a přetvořit životní cyklus svých produktů.
Je potěšující číst, že firma, jejíž produkty jsou zakořeněny v kultuře mládeže, ukazuje, že udržitelnost začíná v každém znás a lze jí dosáhnout jedině součinností. A své poselství předává dál prostřednictvím činů. Vytváří tak lepší budoucnost pro životní prostředí, svou komunitu a naši planetu.
Je skvělé, když velký brand jako Vans, klade důraz na ekologickou změnu. Podobné projekty ukazují na důležitost zodpovědného přístupu. Každá změna je důležitá a je jedno, jak je velká.
Ve Vans ukazují, že se lidé nemusí vzdávat svých oblíbených produktů, vzdát se materiálního života a žít na samotě u lesa. Svou činností o využití znovu obnovitelné energie a udržitelných a recyklovaných materiálů ukazují nový směr. Inspirují tak i další brandy, které mohou tyto postupy aplikovat při výrobě svých produktů. Každá sebemenší aktivita je klíčem k celkové změně. Vans tak není jen dlouhodobě ikonická značka, ale moderní značka s vizí o udržitelné a zodpovědné cestě budoucnosti.